Բնության պաշտամունքը հատուկ է արցախցիների համար: Այս տեսանկյունից բնորոշ է Քիրս լեռան պաշտամունքը, որի շուրջ ավանդություններ են հյուսվել: Մարդիկ ծնկաչոք աղոթել են Քիրս լեռանը, որի վրա բազմաթիվ ուխտատեղիներ են եղել: Ժայռերի պաշտամունքի վկայություններից է Սղնախ գյուղի պաշտվող Պուկ քար կոչվող ժայռը, որը պոկվել, կանգ է առել այդտեղ և ոչ ոքի չի վնասել: Ամուլ կանայք նրա շուրջը թել էին փաթաթում, որից հետո գուլպա էին գործում և հագնում, որպեսզի երեխա ունենային: Կովերին տանում, պտտեցնում էին այդ ժայռի շուրջը, որպեսզի առատ կաթ տային: Պաշտում էին նաև այն ժայռը, որից պոկվել էր քարը: Երաշտի ժամանակ նրա մոտ մոմեր էին վառում, աղոթում, որպեսզի անձրև գար և կարկուտը չվնասեր:
Սխտորաշեն գյուղի մոտ ևս մի նշանավոր ժայռ կա, նրա առջևում՝ չորս սուրբ ծառեր, որոնց մոտ մարդիկ ուխտի են գալիս, մոմեր վառում, աղոթում, մի փոքրիկ քար վերցնում սուրբ ժայռի մոտից և մեկ ուրիշ քար դնում դրա փոխարեն: Քարերին վերագրվում էր հիվանդություններ բուժելու հատկություն: Այսպես՝ սուրբ Սարիբեկի ուխտատեղիից բարձր գտնվող ժայռը, որն ունի անցք՚ հազ է բուժում: Նախապես մոմեր են վառում ժայռի առաջ, այնուհետև, 3 կամ 7 ամգամ անցնում են անցքի միջով, որպեսզի բուժվեն: Շուշիում կար քամու խաչ կոչվող քարերի կույտ, որը բուժում էր ռևմատիզմը: Նման գործառույթ ուներ Դռնավարզ գյուղի պաշտվող քամու խաչ կոչվող ժայռը:
Հավատալիքներում կրակի ու քարի կապի մասին է վկայում կայծքարը, որի մեջ կայծակի հարվածի հետևանքով կրակ է մնացել և այն կարելի է քարին խփելով հանել: Կրակի պաշտամունքն արտահայտվում է կրակով երդվելով: Կրակը հանգցնելուն ասում են «կրակն օրհնել», հանգցնելուց առաջ ասում են «Հիսուս Քրիստոս»: Կրակը չեն ծեծում, վրան չեն թքում: Երեկոյան լողանալիս մի կտոր կրակ (ածուխ) էին գցում ջրի մեջ, որպեսզի չարքերը փախչեին, քանի որ կրակը չարահալած է: Կրակի պաշտամունքի հետ են կապված այն օջախները, որոնք սրբատեղիներ են համարվում և պսակադրությունը երբեմն նրանց վրա է կատարվել: Երբ տվյալ գյուղում եկեղեցի չի եղել, նույնիսկ եկեղեցի լինելու դեպքում էլ՚ պսակադրությունից հետո դհոլ զուռնայի ուղեկցությամբ գնացել են, համբուրել գյուղի հիմնադիրների սարքած սրբազան օջախները, հետո միայն գնացել են տուն: Ընդհանրապես կիրակի և տոն օրերին ևս այցելում էին այդ օջախները, մոմ և խունկ էին վառում (օրինակ՚ Չանախչի գյուղում հայտնի էր Մելիք Շահնազարենց օջախը, Ճարտարում՝ Խոջանց, Միրզաբեկանց և Տողցունց օջախները, Ծովատեղ գյուղում՚ Մելիք Փարսադանյանների օջախը):
Թոնիրը սուրբ էր համարվում, քանի որ այն պատրաստելիս քահանան օրհնում և մեռոն էր քսում մի քանի տեղ: Կրակի և ծառերի հնագույն պաշտամունքի հարատևության վկայություններից է Տեարնընդառաջի տոնի երեկոյան կատարվող ծեսը. նախ նշանված երիտասարդները ցրտնի (ցրդենի, ցրդի) ծառի ճյուղեր էին բերում, եկեղեցու գավթում շարում, եկեղեցու ջահից բերած մոմով վառում և ծխի ուղղությունով գուշակություններ էին անում: Նորահարսին, ինչպես նաև նորածին երեխաներին երեք անգամ պտտեցնում էին խարույկի շուջը, իսկ երիտասարդները կրակի վրայով թռչում էին, այնուհետև, շուրջպար բռնում:
Նյութի աղբյուրը. ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարարություն
Գնահատման տեսակները Ըստ նպատակի՝ կիրառվում է սովորողների գնահատման երեք տեսակ. 1) հայտորոշիչ գնահատում, 2) ձևավորող գնահատում, 3) ամփոփիչ գնահատում (միավորային և բնութագրող): Գնահատման տեսակները կիրառվում են գնահատման բոլոր փուլերում՝ նշված…
Հարգելի գործընկերներ,ինչպես գիտենք,ըստ նպատակի՝ կիրառվում է սովորողների գնահատման երեք տեսակ. 1) հայտորոշիչ գնահատում, 2) ձևավորող գնահատում, 3) ամփոփիչ գնահատում (միավորային և բնութագրող): Ձևավորող գնահատումն ուսումնական գործընթացի բաղադրիչ է, որի նպատակն…
Նախագծայինը ուսուցման մի մեթոդ է, որի իրականացման ընթացքում սովորողները ներգրավվում են կարճաժամկետ կամ երկարաժամկետ նախագծային աշխատանքներում, որոնք պահանջում են ուսումնական տարբեր առարկաներին առնչվող և իրական կյանքում հանդիպող խնդիրների համալիր լուծումներ:…
Տարրական դպրոցը կրթության այն հիմնաքարն է, որի որակից է կախված երեխայի հետագա ուսուցումը: Ժամանակակից կրթության նպատակների իրականացման համար դասվարի աշխատանքային գործունեության մեջ ՏՀՏ միջոցների կիրառումը անհրաժեշտություն է դառնում: Կրտսեր դպրոցականների…
«Պաշարների շտեմարան» նոր կայքում, որի գործարկման մեկնարկը https://lib.armedu.am/ հասցեում տրվեց 2022 թվականին, տեղադրվել է արդեն 18 000-ից ավելի կրթական էլեկտրոնային պաշար: Կայքում բացվել է Կրթական տեխնոլոգիաներ բաժին, որտեղ տեղադրված են…
Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 5-րդ դասարան
Մուտքի խոսք Էռնեստ Հեմինգուեյի «Ծերունին և ծովը» վիպակը հանրակրթական դպրոցներում ուսումնասիրվում է 8-րդ դասարանում հինգ կամ վեց դասաժամով, որոնցից մեկ դասաժամ հատկացվում է գրողի կենսագրությանը, վիպակի ժանրային առանձնահատկությունների ուսուցմանը: Գրականության դասերին նորագույն մեթոդների ու հնարների հմտորեն կիրառումը մշտապես կարևոր բաղադրիչ է հանդիսացել ուսուցման նպատակին հասնելու համար: Մեթոդների ու հնարների բազմազանության մեջ ուսուցիչը պիտի կարողանա ընտրել թեմային համապատասխանող, համեմատաբար ավելի արդյունավետ, հետաքրքիր, ինչպես նաև սովորողների վերլուծական- քննադատական մտածողությունը զարգացնող միջոցներ, գործիքներ, թվային ռեսուրսներ: Արդյունավետ մեթոդների ընտրությունից է կախված առաջադրված նպատակի իրականացումը: «Ծերունին և ծովը» վիպակի դասավանդման մեթոդները կարող են լինել բազմաշերտ ու ընդգրկուն, ինչպիսին ստեղծագործությունն է: Թեման ուսումնասիրելիս խորհուրդ է տրվում առաջնորդվել ԽԻԿ համակարգով և աշակերտակենտրոն սկզբունքով, ուշադրություն դարձնել խաչվող կամ ընդհանրական հասկացություններին: Եռափուլ համակարգի առանձին փուլերում կիրառել համապատասխան մեթոդներ ու հնարներ, առաջադրանքներ: Դրանք հմտորեն համադրելու և նպատակահարմար կիրառելու դեպքում ուսուցիչը առավելագույն արդյունքի կհասնի:Պարտադիր չէ, որ այս աշխատանքում ընդգրկված բոլոր մեթոդներն ու հնարները կիրառվեն վերջնարդյունքի հասնելու համար: Գրականության ուսուցիչը կարող է դրանցից մի քանիսը հաջողությամբ կիրառել կամ դասը պլանավորելիս համատեղել իր նախընտրած մեթոդի հետ և հասնել ցանկալի արդյունքի:
Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 3-րդ դասարան
Ուղղագրությունը և ուղղախոսությունը 10-րդ դասարանում:
Բարի գալուստ 7-րդ դասարանի ուսումնական նյութերի հեռավար դասընթացին: Մաղթում եմ բոլորիս արդյունավետ աշխատանքային ուսումնական տարի:
ՏՀՏ խմբակ
ՏՀՏ խմբակ