Հայկական համադպրոցական գիտության փառատոնի եզրափակիչ փուլում «Կենսաբանություն» անվանակարգի մրցանակակիրներն են ԵՊԲՀ «Հերացի» ավագ դպրոցի աշակերտները՝ «Ալցհայմերով հիվանդների գեների էքսպրեսիայի ուսումնասիրությունը» և Մոսկվայի Մ. Վ. Լոմոնոսովի անվան պետական համալսարանի մասնաճյուղին կից Ա. Հ. Երիցյանի անվան վարժարանի սովորողները՝ «Զարմանահրաշ բակտերիաներ» նախագծերով:
«Ալցհայմերի հիվանդությունն ուղեղի խանգարում է, որը դանդաղորեն ոչնչացնում է հիշողության և մտածողության հմտությունները և, ի վերջո, ամենապարզ առաջադրանքները կատարելու ունակությունը»,- բացատրում են ԵՊԲՀ «Հերացի» ավագ դպրոցի աշակերտներ Միլենա Բաղդասարյանը, Արսեն Միրիբյանը և Վահե Գաբրիելյանը, որոնք էլ կատարել են հետազոտությունը:
Հիվանդությունը կոչվում է այն հայտնաբերողի՝ գերմանացի Ալցհայմերի անունով: Աշակերտների կատարած փորձի նպատակն է օգտագործել բիոոինֆորմատիկական մեթոդները և գեների էքսպրեսիաների տվյալները՝ հասկանալու համար, թե ինչ մոլեկուլային փոփոխություններ են տեղի ունենում Ալցհայմերի հիվանդության ժամանակ, և առնչություններ գտնել ասիմպտոմատիկ և սիմպտոմատիկ Ալցհայմերի միջև:
Ինչպես նկարագրում են՝ առաջին ախտանշաններից է հիշողության կորուստը: Սկզբում վնասվում է կարճատև հիշողությունը. հիվանդը չի հիշում՝ երեկ ինչ է արել: Ըստ դպրոցահասակ գիտնականների՝ Հայաստանում շատ տարածված հիվանդություն է, որը հանդիպում է հիմնականում տարեցների շրջանում:
«Մոլեկուլային մակարդակում կան հիվանդության առաջացման մի քանի վարկածներ, օրինակ՝ նեյրոնները չեն կարողանում փոխանակվել ինֆորմացիայով: Նեյրոնը նյարդային բջիջն է, որը մեր օրգանիզմում ինֆորմացիան փոխանցողն է էլեկտրական կամ քիմիական ազդակների միջոցով,- շտապում է բացատրել պատանի գիտնական Վահեն,- ուղղակի այն ամենը, ինչ մենք մտածում ենք, քիմիական նյութեր են»:
Աշակերտները փորձը կատարել են՝ հիմք ընդունելով կենսաինֆորմատիկան: Ըստ նրանց՝ Ալցհայմերով հիվանդ մարդու ուղեղի զանգվածը կրճատվում է, այն քաղցկեղի նման դրսևորվում է տարբեր փուլերով: Հիվանդությունը կարող է արտահայտվել ասիմպտոմատիկ՝ 6 ամսից 1 տարվա ընթացքում վերածվելով սիմտպոմատիկի:
Ապագա բժիշկ նեյրոկենսաբանները եկել են այն եզրակացության, որ Ալցհայմերի հիվանդության ժամանակ նեյրոններն իրենց տեղն են զիջում ուղեկից բջիջներին, ինչի հետևանքով էլ նեյրոնների քանակը գնալով պակասում է: Նրանք լիահույս են, որ գիտությանը կհաջողվի կանխել այդ գործընթացը, և հնարավորինս շատ կյանքեր կփրկվեն:
Ի տարբերություն «Հերացի» ավագ դպրոցի աշակերտների՝ Ա. Հ. Երիցյանի անվան վարժարանի սաները՝ Վիկտորյա Ադամյանը, Սյուզաննա Կանայանը և Արեգ Աբրահամյանը, փորձել են գտնել բույսերի հիվանդությունների կանխարգելման արդյունավետ միջոցներ:
«Վնասատու միջատների դեմ պայքարի ուսումնասիրությունը մեզ տարավ Հայաստանի «Հայկենսատեխնոլոգիա» գիտաարտադրական կենտրոն, որտեղ ստացել էին Bacillus thuringiensis-ի BTGK1 ջրալույծ մելանին արտադրող մուտանտ շտամը»,- ներկայացնում են աշակերտները:
Աշակերտների խնդիրն էր ուսումնասիրել Bacillus thuringiensis-ի BTGK1 մուտանտ շտամի մելանինի սինթեզման համար սննդամիջավայրի (ֆերմենտացիոն միջավայրի) PH-ի, ծավալի, ջերմաստիճանի բարենպաստ պայմանները։ Այդ բակտերիաները նրանք անվանել են «մարդկության փոքրիկ բարեկամներ», իսկ դրանց հակադիր բակտերիաները՝ պեսցիդիտները՝ «մարդկության նենգ օգնականներ», քանի որ դրանք «օգնության դիմաց» նաև մեծ վնասներ են հասցնում բուսական աշխարհին:
Հետազոտող աշակերտները ներկայացրել են իրենց եզրակացությունը. «BTGK1 մուտանտ շտամի կողմից կենսամելանինի սինթեզումը կախված է միջավայրի PH-ից, ծավալից և ջերմաստիճանից։ Երբ միջավայրը լիարժեք է, ապա մելանինի սինթեզի համար ամենաբարենպաստը 32ºC է, միջավայրի գունավորումը սկսվում է 16 ժամից։ Երբ միջավայրը նվազագույնն է, ապա կենսասինթեզի համար պահանջվում է 37ºC ջերմաստիճան, իսկ միջավայրի գունավորումը կսկսի 12 ժամից»։
Կենսատեխնոլոգիաներն առաջարկում են այլընտրանքային մոտեցումներ մարդկության առջև ծառացած խնդիրների լուծման համար՝ նվազեցնելով քիմիական եղանակով ստացված նյութերի կիրառումը։ Այդ տեխնոլոգիաները կիրառելի են մարդկային գործունեության բոլոր բնագավառներում։
Աշակերտները խոստացել են, որ նախագիծը կշարունակեն և կուսումնասիրեն բույսերի վրա կենսամելանինի ազդեցությունը՝ որպես աճի խթանիչ, դրա պայմանները։ «Կարևորում ենք թեման մեր երկրի համար՝ հաշվի առնելով Հայաստանի կլիմայական պայմանները և մշակվող հողերի սակավությունը»,- եզրափակել են նրանք:
Նյութի աղբյուրը. ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարարություն
Գնահատման տեսակները Ըստ նպատակի՝ կիրառվում է սովորողների գնահատման երեք տեսակ. 1) հայտորոշիչ գնահատում, 2) ձևավորող գնահատում, 3) ամփոփիչ գնահատում (միավորային և բնութագրող): Գնահատման տեսակները կիրառվում են գնահատման բոլոր փուլերում՝ նշված…
Հարգելի գործընկերներ,ինչպես գիտենք,ըստ նպատակի՝ կիրառվում է սովորողների գնահատման երեք տեսակ. 1) հայտորոշիչ գնահատում, 2) ձևավորող գնահատում, 3) ամփոփիչ գնահատում (միավորային և բնութագրող): Ձևավորող գնահատումն ուսումնական գործընթացի բաղադրիչ է, որի նպատակն…
Նախագծայինը ուսուցման մի մեթոդ է, որի իրականացման ընթացքում սովորողները ներգրավվում են կարճաժամկետ կամ երկարաժամկետ նախագծային աշխատանքներում, որոնք պահանջում են ուսումնական տարբեր առարկաներին առնչվող և իրական կյանքում հանդիպող խնդիրների համալիր լուծումներ:…
Տարրական դպրոցը կրթության այն հիմնաքարն է, որի որակից է կախված երեխայի հետագա ուսուցումը: Ժամանակակից կրթության նպատակների իրականացման համար դասվարի աշխատանքային գործունեության մեջ ՏՀՏ միջոցների կիրառումը անհրաժեշտություն է դառնում: Կրտսեր դպրոցականների…
«Պաշարների շտեմարան» նոր կայքում, որի գործարկման մեկնարկը https://lib.armedu.am/ հասցեում տրվեց 2022 թվականին, տեղադրվել է արդեն 18 000-ից ավելի կրթական էլեկտրոնային պաշար: Կայքում բացվել է Կրթական տեխնոլոգիաներ բաժին, որտեղ տեղադրված են…
Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 5-րդ դասարան
Մուտքի խոսք Էռնեստ Հեմինգուեյի «Ծերունին և ծովը» վիպակը հանրակրթական դպրոցներում ուսումնասիրվում է 8-րդ դասարանում հինգ կամ վեց դասաժամով, որոնցից մեկ դասաժամ հատկացվում է գրողի կենսագրությանը, վիպակի ժանրային առանձնահատկությունների ուսուցմանը: Գրականության դասերին նորագույն մեթոդների ու հնարների հմտորեն կիրառումը մշտապես կարևոր բաղադրիչ է հանդիսացել ուսուցման նպատակին հասնելու համար: Մեթոդների ու հնարների բազմազանության մեջ ուսուցիչը պիտի կարողանա ընտրել թեմային համապատասխանող, համեմատաբար ավելի արդյունավետ, հետաքրքիր, ինչպես նաև սովորողների վերլուծական- քննադատական մտածողությունը զարգացնող միջոցներ, գործիքներ, թվային ռեսուրսներ: Արդյունավետ մեթոդների ընտրությունից է կախված առաջադրված նպատակի իրականացումը: «Ծերունին և ծովը» վիպակի դասավանդման մեթոդները կարող են լինել բազմաշերտ ու ընդգրկուն, ինչպիսին ստեղծագործությունն է: Թեման ուսումնասիրելիս խորհուրդ է տրվում առաջնորդվել ԽԻԿ համակարգով և աշակերտակենտրոն սկզբունքով, ուշադրություն դարձնել խաչվող կամ ընդհանրական հասկացություններին: Եռափուլ համակարգի առանձին փուլերում կիրառել համապատասխան մեթոդներ ու հնարներ, առաջադրանքներ: Դրանք հմտորեն համադրելու և նպատակահարմար կիրառելու դեպքում ուսուցիչը առավելագույն արդյունքի կհասնի:Պարտադիր չէ, որ այս աշխատանքում ընդգրկված բոլոր մեթոդներն ու հնարները կիրառվեն վերջնարդյունքի հասնելու համար: Գրականության ուսուցիչը կարող է դրանցից մի քանիսը հաջողությամբ կիրառել կամ դասը պլանավորելիս համատեղել իր նախընտրած մեթոդի հետ և հասնել ցանկալի արդյունքի:
Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 3-րդ դասարան
Ուղղագրությունը և ուղղախոսությունը 10-րդ դասարանում:
Բարի գալուստ 7-րդ դասարանի ուսումնական նյութերի հեռավար դասընթացին: Մաղթում եմ բոլորիս արդյունավետ աշխատանքային ուսումնական տարի:
ՏՀՏ խմբակ
ՏՀՏ խմբակ