ՀԱՅԿԱԿԱՆ ԿՐԹԱԿԱՆ ՄԻՋԱՎԱՅՐ
ՊՈՐՏԱԼ
ԿՐԹԱԿԱՆ
ՖՈՐՈՒՄ
ՊԱՇԱՐՆԵՐԻ
ՇՏԵՄԱՐԱՆ
ՀԵՌԱՎԱՐ
ՈՒՍՈՒՑՈՒՄ
ԻՆՏԵՐԱԿՏԻՎ
ՈՒՍՈՒՑՈՒՄ
ԿԿՏ
ՀԱՄԱԿԱՐԳ

Ալցհայմերի հիվանդությունից մինչև զարմանահրաշ բակտերիաներ

Ապրիլի 12, 2021
Լուրեր կազմակերպություններից

Հայկական համադպրոցական գիտության փառատոնի եզրափակիչ փուլում «Կենսաբանություն» անվանակարգի մրցանակակիրներն են ԵՊԲՀ «Հերացի» ավագ դպրոցի աշակերտները՝ «Ալցհայմերով հիվանդների գեների էքսպրեսիայի ուսումնասիրությունը» և Մոսկվայի Մ. Վ. Լոմոնոսովի անվան պետական համալսարանի մասնաճյուղին կից Ա. Հ. Երիցյանի անվան վարժարանի սովորողները՝ «Զարմանահրաշ բակտերիաներ» նախագծերով:

«Ալցհայմերի հիվանդությունն ուղեղի խանգարում է, որը դանդաղորեն ոչնչացնում է հիշողության և մտածողության հմտությունները և, ի վերջո, ամենապարզ առաջադրանքները կատարելու ունակությունը»,- բացատրում են ԵՊԲՀ «Հերացի» ավագ դպրոցի աշակերտներ Միլենա Բաղդասարյանը, Արսեն Միրիբյանը և Վահե Գաբրիելյանը, որոնք էլ կատարել են հետազոտությունը:

Հիվանդությունը կոչվում է այն հայտնաբերողի՝ գերմանացի Ալցհայմերի անունով: Աշակերտների կատարած փորձի նպատակն է օգտագործել բիոոինֆորմատիկական մեթոդները և գեների էքսպրեսիաների տվյալները՝ հասկանալու համար, թե ինչ մոլեկուլային փոփոխություններ են տեղի ունենում Ալցհայմերի հիվանդության ժամանակ, և առնչություններ գտնել ասիմպտոմատիկ և սիմպտոմատիկ Ալցհայմերի միջև:

Ինչպես նկարագրում են՝ առաջին ախտանշաններից է հիշողության կորուստը: Սկզբում վնասվում է կարճատև հիշողությունը. հիվանդը չի հիշում՝ երեկ ինչ է արել: Ըստ դպրոցահասակ գիտնականների՝ Հայաստանում շատ տարածված հիվանդություն է, որը հանդիպում է հիմնականում տարեցների շրջանում:

«Մոլեկուլային մակարդակում կան հիվանդության առաջացման մի քանի վարկածներ, օրինակ՝ նեյրոնները չեն կարողանում փոխանակվել ինֆորմացիայով: Նեյրոնը նյարդային բջիջն է, որը մեր օրգանիզմում ինֆորմացիան փոխանցողն է էլեկտրական կամ քիմիական ազդակների միջոցով,- շտապում է բացատրել պատանի գիտնական Վահեն,- ուղղակի այն ամենը, ինչ մենք մտածում ենք, քիմիական նյութեր են»:

Աշակերտները փորձը կատարել են՝ հիմք ընդունելով կենսաինֆորմատիկան: Ըստ նրանց՝ Ալցհայմերով հիվանդ մարդու ուղեղի զանգվածը կրճատվում է, այն քաղցկեղի նման դրսևորվում է տարբեր փուլերով: Հիվանդությունը կարող է արտահայտվել ասիմպտոմատիկ՝ 6 ամսից 1 տարվա ընթացքում վերածվելով սիմտպոմատիկի:

Ապագա բժիշկ նեյրոկենսաբանները եկել են այն եզրակացության, որ Ալցհայմերի հիվանդության ժամանակ նեյրոններն իրենց տեղն են զիջում ուղեկից բջիջներին, ինչի հետևանքով էլ նեյրոնների քանակը գնալով պակասում է: Նրանք լիահույս են, որ գիտությանը կհաջողվի կանխել այդ գործընթացը, և հնարավորինս շատ կյանքեր կփրկվեն:

Ի տարբերություն «Հերացի» ավագ դպրոցի աշակերտների՝ Ա. Հ. Երիցյանի անվան վարժարանի սաները՝ Վիկտորյա Ադամյանը, Սյուզաննա Կանայանը և Արեգ Աբրահամյանը, փորձել են գտնել բույսերի հիվանդությունների կանխարգելման արդյունավետ միջոցներ:

«Վնասատու միջատների դեմ պայքարի ուսումնասիրությունը մեզ տարավ Հայաստանի «Հայկենսատեխնոլոգիա» գիտաարտադրական կենտրոն, որտեղ ստացել էին Bacillus thuringiensis-ի BTGK1 ջրալույծ մելանին արտադրող մուտանտ շտամը»,- ներկայացնում են աշակերտները:

Աշակերտների խնդիրն էր ուսումնասիրել Bacillus thuringiensis-ի BTGK1 մուտանտ շտամի մելանինի սինթեզման համար սննդամիջավայրի (ֆերմենտացիոն միջավայրի) PH-ի, ծավալի, ջերմաստիճանի բարենպաստ պայմանները։ Այդ բակտերիաները նրանք անվանել են «մարդկության փոքրիկ բարեկամներ», իսկ դրանց հակադիր բակտերիաները՝ պեսցիդիտները՝ «մարդկության նենգ օգնականներ», քանի որ դրանք «օգնության դիմաց» նաև մեծ վնասներ են հասցնում բուսական աշխարհին:

Հետազոտող աշակերտները ներկայացրել են իրենց եզրակացությունը. «BTGK1 մուտանտ շտամի կողմից կենսամելանինի սինթեզումը կախված է միջավայրի PH-ից, ծավալից և ջերմաստիճանից։ Երբ միջավայրը լիարժեք է, ապա մելանինի սինթեզի համար ամենաբարենպաստը 32ºC է, միջավայրի գունավորումը սկսվում է 16 ժամից։ Երբ միջավայրը նվազագույնն է, ապա կենսասինթեզի համար պահանջվում է 37ºC ջերմաստիճան, իսկ միջավայրի գունավորումը կսկսի 12 ժամից»։

Կենսատեխնոլոգիաներն առաջարկում են այլընտրանքային մոտեցումներ մարդկության առջև ծառացած խնդիրների լուծման համար՝ նվազեցնելով քիմիական եղանակով ստացված նյութերի կիրառումը։ Այդ տեխնոլոգիաները կիրառելի են մարդկային գործունեության բոլոր բնագավառներում։

Աշակերտները խոստացել են, որ նախագիծը կշարունակեն և կուսումնասիրեն բույսերի վրա կենսամելանինի ազդեցությունը՝ որպես աճի խթանիչ, դրա պայմանները։ «Կարևորում ենք թեման մեր երկրի համար՝ հաշվի առնելով Հայաստանի կլիմայական պայմանները և մշակվող հողերի սակավությունը»,- եզրափակել են նրանք:

Նյութի աղբյուրը. ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարարություն

  • Գործողություններ բազմությունների հետ

    Թեմայի հեղինակ՝ ՄԱՄՅԱՆ Ա․

    Բազմության և նրա տարրերի հասկացությունները մաթեմատիկայում սկզբնական հասկացություններ են: Բազմությունն իրարից տարբեր առարկաների, գաղափարների, օբյեկտների հավաքածու է : Հավաքածուի անդամները կոչվում են բազմության տարրեր: Սովորաբար բազմությունները նշանակվում են լատինական մեծատառերովÕœA,B,C...,…

  • Արդյոք՞ մարդու իրավունքները չեն խախտվի, եթե անձը առաջնորդվի բարոյական նորմերով:

    Թեմայի հեղինակ՝ gayane.siradexyan

    Նորմը դա միմիյանց միջև հարաբերությունները կարգավորելու և ավելի ներդաշնակ համայնքներ ու հասարակություններ ձևավորելու նպատակով մարդկանց կողմից ստեղծված վարքագծի կանոն է: Նորմերը լինում են իրավական և բարոյական: 1. Իրավական նորմ՝ պարտադիր…

  • Ռուբրիկները՝ որպես ուսումնառության գնահատման միջոց

    Թեմայի հեղինակ՝ Lianna3

    Ե՞րբ օգտագործել գնահատման աղյուսակը (ռուբրիկը) Ռուբրիկներն օգտագործվում են՝ 1. թիրախային թեմայի շուրջ աշակերտների կատարած հետազատության/ էսսեի գնահատման դեպքում: 2. ելույթի/պրեզենտացիայի գնահատման դեպքում: 3. հաղորդակցման հմտությունը, թիմով աշխատելու կարողունակությունը գնահատելիս: 4.…

  • Սովորողի աշխատանքի գնահատման միջոցները

    Թեմայի հեղինակ՝ Lianna3

    Գնահատում Կրթական գնահատումը ուսումնական գործընթացի արդյունավետության և ուսուցման արդյունքների բացահայտման միջոց է; / Տես՝ Հանրակրթության պետական կրթակարգ. Միջնակարգ կրթության պետական չափորոշիչ, Երևան, «Անտարես», 2004/ Գնահատմամբ պարզվում է սովորողների և դպրոցների…

  • Ուղիղ հրահանգումով դասավանդում/ դասապլանների օրինակներ

    Թեմայի հեղինակ՝ Lianna3

    Դասի պլան Ես և շրջակա աշխարհը առարկայից Կաղապարի լրացման տեսաուղեցույց (https://drive.google.com/file/d/1MoCO3pXvgd4B8yHtapHUo24WDNtygZrw/view?usp=drive_link) Մեթոդական ուղեցույց (https://docs.google.com/document/d/1wL56E_w6CSzWXB__VmKmF4iMi8trsQGs/edit?usp=sharing&ouid=108287337791459882737&rtpof=true&sd=true)