Ամիսներ առաջ ՀՀ Արմավիրի մարզի Շահումյան համայնքում բացվել էր դամբարան, որի հնագիտական ուսումնասիրությունները նախաձեռնել և դրանց աջակցել էր հողատարածքի սեփականատեր, քաղաքացի Մուշեղ Հարությունյանը:
Բարձր գնահատելով քաղաքացու հայրենանվեր գործունեությունը՝ ՀՀ ԿԳՄՍ նախարարի տեղակալ Արա Խզմալյանը հանդիպել է Մուշեղ Հարությունյանին և փոխանցել նախարարության և նախարար Վահրամ Դումանյանի գնահատանքն ու երախտագիտությունը:
Հանդիպմանը ներկա էին նախարարության Պատմության և մշակույթի հուշարձանների պահպանության վարչության պետ Հարություն Վանյանը, ՀՀ ԳԱԱ հնագիտության և ազգագրության ինստիտուտի տնօրեն Պավել Ավետիսյանը, Շահումյան համայնքում բացված դամբարանի պեղումները իրականացնող արշավախմբի ղեկավար Ռուբեն Բադալյանը և արշավախմբի անդամներ Լևոն Աղիկյանը, Արմինե Հարությունյանը:
Ողջունելով հայր և որդի Հարությունյաններին՝ նախարարի տեղակալը նշել է, որ ծանոթանալով այդ հողատարածքում իրականացվող պեղումների նախապատմությանը՝ երախտագիտության աներևակայելի զգացում է ապրել:
«Պատահաբար այգում գտնվել է մի դամբարան, որտեղից դուրս են գալիս աննախադեպ քանակի արժեքներ, և դրանց նկատմամբ սեփականատերը դրսևորել է քաղաքացիական բարձր գիտակցություն: Չգիտեմ՝ ինչն է առավել հուզիչ և թանկ. ավելի շատ պետք է ուրախանանք գտնված արժեքների համա՞ր, թե՞ այն վերաբերմունքի, որ ցուցաբերել է սեփականատերն այդ արժեքների հանդեպ: Սա անգնահատելի քայլ է, առավել ևս, որ մենք գանձագողության հետ կապված մեծագույն խնդիրներ ունենք, երբ մարդիկ ուրիշի տարածքներից, սեփականությունից են առևանգում մեր արժեքները: Իր սեփական տարածքում գտնելով այդ արժեքները՝ Մուշեղ Հարությունյանն անմիջապես դիմել է հնագիտական կառույցների պատասխանատուներին և տեղեկացրել այդ մասին: Իմ երախտագիտությունն ու խոնարհումն եմ բերում Ձեզ և շատ կուզենամ, որ մեր արժեքների հանդեպ այս մեծ պատասխանատվությունը և քաղաքացիական բարձր դրսևորումը մյուսների համար դառնա օրինակելի: Դուք անցյալի պատմությունը փրկել եք և հասցնում եք ապագայի պատմությանը»,- շեշտել է Արա Խզմալյանը և նորից իր խորին երախտագիտությունը հայտնել Հարությունյանների ընտանիքին:
Այնուհետև նախարարի տեղակալը Հայաստանի պատմամշակութային ժառանգության պահպանմանն ուղղված հայրենանվեր գործունեություն իրականացնելու համար Մուշեղ Հարությունյանին է հանձնել ԿԳՄՍ նախարարության շնորհակալագիրը:
Ի պատասխան՝ Մուշեղ Հարությունյանն իր շնորհակալությունն է ուղղել նախարարությանը:
«Այս դամբարանը պեղելով՝ մեծ ձեռքբերումներ ենք գրանցել. առաջին՝ մեր քաղաքացին, գտնելով դամբարանն իր տարածքում, անմիջապես այդ մասին տեղեկացրել է համապատասխան կառույցներին և «պահանջել» արագ արձագանքում, և հետո՝ առաջին անգամ է, որ Հայաստանի տարածքում պեղվում է կուր-արաքսյան կամ շենգավիթյան փուլի մշակույթի դամբարան, որի նյութերն իրենց ծավալներով և բովանդակությամբ աննախադեպ են: Այս պեղված օբյեկտի գիտական նշանակությունը կհանրայնացվի ավելի ուշ, քանի որ դեռևս նյութերի անալիզներ պետք է իրականացվեն: Արդեն պեղված և հայտնաբերված այս ահռելի քանակությամբ նյութերով մենք կարող ենք հսկայական ցուցադրություն կազմակերպել»,- նշել է ՀՀ ԳԱԱ հնագիտության և ազգագրության ինստիտուտի տնօրեն Պավել Ավետիսյանը և հավելել, որ 110 անուն գտածոների շարքը շարունակական է, և դրանք համալրվում են նոր անուններով:
Շահումյան համայնքում բացված դամբարանի պեղումներ իրականացնող արշավախմբի ղեկավար Ռուբեն Բադալյանը նշել է, որ սա եզակի դեպքերից է, որ քաղաքացու, սեփականատիրոջ ակտիվության և գիտակցության շնորհիվ պեղվել և ուսումնասիրվել է դամբարան, և որի մասին այսօր կարող ենք խոսել որպես հնագիտական հուշարձանի, քանի որ պեղվող դամբարանը համալիրի մաս է կազմում և գիտության մեջ սենսացիոն ծավալի նյութ է:
«Պեղումներն իրականացվել են շուրջ 1 ամիս, և մոտ 30 կմախք պարունակող խցում կուտակված է նրանց գույքը, որը կազմում է ավելի քան 60 պահպանված, ամբողջական անոթներ, որոնց պարունակությունն առանձին ուսումնասիրությունների կարիք ունի: Այստեղ մենք գործ ունենք վաղ բրոնզեդարյան շրջանի հետ. գտնվել են մետաղե ձուլվածքներ, որոնք նույնպես ենթադրում են հատուկ ուսումնասիրություններ, և որոնց ուղղությամբ մենք արդեն աշխատանքներ ենք ձեռնարկել: Գտածոների մեջ առկա են կախիկներ, ուլունքներ և ուրիշ այլ նյութեր»,- տեղեկացրել է արշավախմբի ղեկավարը և հավելել, որ Մուշեղ Հարությունյանի շնորհիվ մենք ունենք նոր հնագիտական հուշարձան:
Նյութի աղբյուրը. ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարարություն
Գնահատման տեսակները Ըստ նպատակի՝ կիրառվում է սովորողների գնահատման երեք տեսակ. 1) հայտորոշիչ գնահատում, 2) ձևավորող գնահատում, 3) ամփոփիչ գնահատում (միավորային և բնութագրող): Գնահատման տեսակները կիրառվում են գնահատման բոլոր փուլերում՝ նշված…
Հարգելի գործընկերներ,ինչպես գիտենք,ըստ նպատակի՝ կիրառվում է սովորողների գնահատման երեք տեսակ. 1) հայտորոշիչ գնահատում, 2) ձևավորող գնահատում, 3) ամփոփիչ գնահատում (միավորային և բնութագրող): Ձևավորող գնահատումն ուսումնական գործընթացի բաղադրիչ է, որի նպատակն…
Նախագծայինը ուսուցման մի մեթոդ է, որի իրականացման ընթացքում սովորողները ներգրավվում են կարճաժամկետ կամ երկարաժամկետ նախագծային աշխատանքներում, որոնք պահանջում են ուսումնական տարբեր առարկաներին առնչվող և իրական կյանքում հանդիպող խնդիրների համալիր լուծումներ:…
Տարրական դպրոցը կրթության այն հիմնաքարն է, որի որակից է կախված երեխայի հետագա ուսուցումը: Ժամանակակից կրթության նպատակների իրականացման համար դասվարի աշխատանքային գործունեության մեջ ՏՀՏ միջոցների կիրառումը անհրաժեշտություն է դառնում: Կրտսեր դպրոցականների…
«Պաշարների շտեմարան» նոր կայքում, որի գործարկման մեկնարկը https://lib.armedu.am/ հասցեում տրվեց 2022 թվականին, տեղադրվել է արդեն 18 000-ից ավելի կրթական էլեկտրոնային պաշար: Կայքում բացվել է Կրթական տեխնոլոգիաներ բաժին, որտեղ տեղադրված են…
Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 5-րդ դասարան
Մուտքի խոսք Էռնեստ Հեմինգուեյի «Ծերունին և ծովը» վիպակը հանրակրթական դպրոցներում ուսումնասիրվում է 8-րդ դասարանում հինգ կամ վեց դասաժամով, որոնցից մեկ դասաժամ հատկացվում է գրողի կենսագրությանը, վիպակի ժանրային առանձնահատկությունների ուսուցմանը: Գրականության դասերին նորագույն մեթոդների ու հնարների հմտորեն կիրառումը մշտապես կարևոր բաղադրիչ է հանդիսացել ուսուցման նպատակին հասնելու համար: Մեթոդների ու հնարների բազմազանության մեջ ուսուցիչը պիտի կարողանա ընտրել թեմային համապատասխանող, համեմատաբար ավելի արդյունավետ, հետաքրքիր, ինչպես նաև սովորողների վերլուծական- քննադատական մտածողությունը զարգացնող միջոցներ, գործիքներ, թվային ռեսուրսներ: Արդյունավետ մեթոդների ընտրությունից է կախված առաջադրված նպատակի իրականացումը: «Ծերունին և ծովը» վիպակի դասավանդման մեթոդները կարող են լինել բազմաշերտ ու ընդգրկուն, ինչպիսին ստեղծագործությունն է: Թեման ուսումնասիրելիս խորհուրդ է տրվում առաջնորդվել ԽԻԿ համակարգով և աշակերտակենտրոն սկզբունքով, ուշադրություն դարձնել խաչվող կամ ընդհանրական հասկացություններին: Եռափուլ համակարգի առանձին փուլերում կիրառել համապատասխան մեթոդներ ու հնարներ, առաջադրանքներ: Դրանք հմտորեն համադրելու և նպատակահարմար կիրառելու դեպքում ուսուցիչը առավելագույն արդյունքի կհասնի:Պարտադիր չէ, որ այս աշխատանքում ընդգրկված բոլոր մեթոդներն ու հնարները կիրառվեն վերջնարդյունքի հասնելու համար: Գրականության ուսուցիչը կարող է դրանցից մի քանիսը հաջողությամբ կիրառել կամ դասը պլանավորելիս համատեղել իր նախընտրած մեթոդի հետ և հասնել ցանկալի արդյունքի:
Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 3-րդ դասարան
Ուղղագրությունը և ուղղախոսությունը 10-րդ դասարանում:
Բարի գալուստ 7-րդ դասարանի ուսումնական նյութերի հեռավար դասընթացին: Մաղթում եմ բոլորիս արդյունավետ աշխատանքային ուսումնական տարի:
ՏՀՏ խմբակ
ՏՀՏ խմբակ