ՀՀ ԿԳՄՍ նախարարության լեզվի կոմիտեն հրապարակել է «Հայաստանի, Արցախի և Սփյուռքի լեզվական կյանքի ուրվագծային պատկեր (2019-2022 թթ.)» տեղեկագիրը, որտեղ ամփոփ ներկայացվել է տվյալ ժամանակահատվածի լեզվավիճակը:
ՀՀ լեզվի կոմիտեն արձանագրել է, որ շարունակում է ապահովել մեր երկրի ողջ տարածքում պետական լեզվի գործառելու բացառիկ իրավունքի իրացումը և ազգային փոքրամասնությունների լեզուների՝ օրենսդրությամբ երաշխավորված իրավունքների պաշտպանությունը:
Այս գործընթացը ենթադրում է տեղեկույթի մշտական հավաքում ու մշակում, պահանջում և միաժամանակ հնարավորություն է ընձեռում՝ հասարակությանը տրամադրելու առկա լեզվավիճակին առնչվող ամփոփ տեղեկություն:
Տեղեկագրի պատրաստման աշխատանքները ղեկավարել է Լեզվի կոմիտեի նախագահ Դավիթ Գյուրջինյանը: Հեղինակային խումբը կարևորել է տեղեկությունների ընտրանքի հարցը։ Տեղեկագիրը կազմվել է՝ սահմանելով չափորոշիչներ, որոնցից առաջնայինը ժամանակատարածականն է։
Տարածական առումով նյութը ներառում է Հայաստանը, Արցախը և Սփյուռքը։ Աշխատանքում առաջնայնությունը վերապահվել է իրողությունների և գործընթացների լեզվաքաղաքական կողմին, հաշվի են առնել նաև պետական քաղաքականությանն ուղղակիորեն չառնչվող դեպքերը։
Տեղեկագրում զետեղված յուրաքանչյուր տեղեկույթին կից տրված է ՔյուԱռ ծածկագիր (QR code), որն ապահովում է տեղեկույթի հավաստիությունը։
Աղավաղումներից խուսափելու նպատակով ներկայացված են հրապարակային խոսքի և տեքստերի մի շարք մեջբերումներ (իրավական փաստաթղթեր, հոդվածներ, ելույթներ, անոտացիաներ և այլն)։ Հենց այդ նկատառումով չեն թարգմանվել, այլ տառադարձվել ու բացատրվել են այս պահին հայերեն համարժեք չունեցող որոշ օտար բառեր։
Տեղեկագրից կարելի է տեղեկանալ, որ Լեզվի կոմիտեն 2019-2021 թթ․ և 2022 թ․ առաջին կիսամյակում մշտադիտարկել է զանգվածային լրատվամիջոցների հրապարակումների ու հաղորդումների, ինչպես նաև ՀՀ Ազգային ժողովի նիստերի լեզուն։ Մշտադիտարկման արդյունքները վերլուծվել են գրական հայերենի կանոններից շեղումներն արձանագրող ամփոփագրերում։ Կազմվել և հասցեատերերին է ուղարկվել 84 ամփոփագիր։
Կոմիտեի կայքում, ֆեյսբուքյան էջում, տարբեր թերթերում, ամսագրերում ու կայքերում հրապարակել է լեզվական տարաբնույթ խնդիրներին ու տարածված լեզվական սխալներին, հայկական և թարգմանված գեղարվեստական ֆիլմերի, մուլտֆիլմերի լեզվին անդրադարձող շուրջ 300 հոդված ու թղթակցություն։
Հայերեն նոր բառերի էլեկտրոնային շտեմարան կազմելու նպատակով Լեզվի կոմիտեում մուտքագրվել է շուրջ 20 000 բառահոդված։ Մուտքագրվել է նաև էլեկտրոնային տերմինային շտեմարանի 10 000 բառային միավոր։
Ամենամսյա պարբերականությամբ Լեզվի կոմիտեն հրապարակել է հորդորակներ։ Դրանք օտար բառերի հայերեն համարժեքների ցանկեր են, լեզվական սխալների, շփոթությունների վերլուծություններ։ Հորդորակներն ուղարկվում են պետական կառավարման մարմիններին, Հայաստանի և Սփյուռքի լրատվամիջոցների։ Այս ցանկերն ու վերլուծությունները զետեղվում են կոմիտեի կայքում և սոցիալական էջերում։ Օտար բառերի (մոտ 1000 միավոր) հայերեն համարժեքների ցանկերը կարելի է տեսնել կայքի «Օտար բառեր» բաժնում:
Նշվում է նաև, որը ՀՀ կառավարության հնգամյա (2021-2026 թթ.) ծրագրով կդիտարկվեն Հայաստանում արևմտահայերենին հատուկ կարգավիճակ տալու օրենսդրական հնարավորությունները: Նախատեսվում է կազմակերպել արևմտահայերենի պահպանությանն ուղղված կրթական և գիտական միջոցառումներ, որոնց շնորհիվ ամրապնդվելու է արևմտահայերենի կարգավիճակը բարձրագույն կրթության, հանրակրթական և լրացուցիչ ուսումնական ծրագրերում:
Տեղեկագրում անդրադարձ է արվում նաև Սփյուռքում հայերենի դասավանդման նպատակով տարբեր համայնքներում ստեղծված առցանց հարթակներին և հաստատություններին, արտերկրում գործող հայագիտական կենտրոններին, ինչպես նաև հայերենի պահպանությանն ու զարգացմանն առնչվող մի շարք հարցերի:
Հատուկ շեշտադրվել են լեզվաքաղաքական հարաբերությունները՝ դրանք դիտարկելով ազգային և պետական փոխհարաբերությունների համատեքստում:
Ներկայացվել է նաև հայերենի թվայնացման գործընթացը:
«Հայաստանի, Արցախի և Սփյուռքի լեզվական կյանքի ուրվագծային պատկեր (2019-2022 թթ.)» տեղեկագիրը զետեղված է Լեզվի կոմիտեի պաշտոնական կայքում։
Նյութի աղբյուրը. ՀՀ կրթության, գիտության, մշակույթի և սպորտի նախարարություն
Բազմության և նրա տարրերի հասկացությունները մաթեմատիկայում սկզբնական հասկացություններ են: Բազմությունն իրարից տարբեր առարկաների, գաղափարների, օբյեկտների հավաքածու է : Հավաքածուի անդամները կոչվում են բազմության տարրեր: Սովորաբար բազմությունները նշանակվում են լատինական մեծատառերովÕœA,B,C...,…
Նորմը դա միմիյանց միջև հարաբերությունները կարգավորելու և ավելի ներդաշնակ համայնքներ ու հասարակություններ ձևավորելու նպատակով մարդկանց կողմից ստեղծված վարքագծի կանոն է: Նորմերը լինում են իրավական և բարոյական: 1. Իրավական նորմ՝ պարտադիր…
Ե՞րբ օգտագործել գնահատման աղյուսակը (ռուբրիկը) Ռուբրիկներն օգտագործվում են՝ 1. թիրախային թեմայի շուրջ աշակերտների կատարած հետազատության/ էսսեի գնահատման դեպքում: 2. ելույթի/պրեզենտացիայի գնահատման դեպքում: 3. հաղորդակցման հմտությունը, թիմով աշխատելու կարողունակությունը գնահատելիս: 4.…
Գնահատում Կրթական գնահատումը ուսումնական գործընթացի արդյունավետության և ուսուցման արդյունքների բացահայտման միջոց է; / Տես՝ Հանրակրթության պետական կրթակարգ. Միջնակարգ կրթության պետական չափորոշիչ, Երևան, «Անտարես», 2004/ Գնահատմամբ պարզվում է սովորողների և դպրոցների…
Դասի պլան Ես և շրջակա աշխարհը առարկայից Կաղապարի լրացման տեսաուղեցույց (https://drive.google.com/file/d/1MoCO3pXvgd4B8yHtapHUo24WDNtygZrw/view?usp=drive_link) Մեթոդական ուղեցույց (https://docs.google.com/document/d/1wL56E_w6CSzWXB__VmKmF4iMi8trsQGs/edit?usp=sharing&ouid=108287337791459882737&rtpof=true&sd=true)
Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 5-րդ դասարան
Մուտքի խոսք Էռնեստ Հեմինգուեյի «Ծերունին և ծովը» վիպակը հանրակրթական դպրոցներում ուսումնասիրվում է 8-րդ դասարանում հինգ կամ վեց դասաժամով, որոնցից մեկ դասաժամ հատկացվում է գրողի կենսագրությանը, վիպակի ժանրային առանձնահատկությունների ուսուցմանը: Գրականության դասերին նորագույն մեթոդների ու հնարների հմտորեն կիրառումը մշտապես կարևոր բաղադրիչ է հանդիսացել ուսուցման նպատակին հասնելու համար: Մեթոդների ու հնարների բազմազանության մեջ ուսուցիչը պիտի կարողանա ընտրել թեմային համապատասխանող, համեմատաբար ավելի արդյունավետ, հետաքրքիր, ինչպես նաև սովորողների վերլուծական- քննադատական մտածողությունը զարգացնող միջոցներ, գործիքներ, թվային ռեսուրսներ: Արդյունավետ մեթոդների ընտրությունից է կախված առաջադրված նպատակի իրականացումը: «Ծերունին և ծովը» վիպակի դասավանդման մեթոդները կարող են լինել բազմաշերտ ու ընդգրկուն, ինչպիսին ստեղծագործությունն է: Թեման ուսումնասիրելիս խորհուրդ է տրվում առաջնորդվել ԽԻԿ համակարգով և աշակերտակենտրոն սկզբունքով, ուշադրություն դարձնել խաչվող կամ ընդհանրական հասկացություններին: Եռափուլ համակարգի առանձին փուլերում կիրառել համապատասխան մեթոդներ ու հնարներ, առաջադրանքներ: Դրանք հմտորեն համադրելու և նպատակահարմար կիրառելու դեպքում ուսուցիչը առավելագույն արդյունքի կհասնի:Պարտադիր չէ, որ այս աշխատանքում ընդգրկված բոլոր մեթոդներն ու հնարները կիրառվեն վերջնարդյունքի հասնելու համար: Գրականության ուսուցիչը կարող է դրանցից մի քանիսը հաջողությամբ կիրառել կամ դասը պլանավորելիս համատեղել իր նախընտրած մեթոդի հետ և հասնել ցանկալի արդյունքի:
Հեռավար ուսուցում 2022—2023 ուսումնական տարի, 3-րդ դասարան
Ուղղագրությունը և ուղղախոսությունը 10-րդ դասարանում:
Բարի գալուստ 7-րդ դասարանի ուսումնական նյութերի հեռավար դասընթացին: Մաղթում եմ բոլորիս արդյունավետ աշխատանքային ուսումնական տարի:
ՏՀՏ խմբակ
ՏՀՏ խմբակ